Veckan som gått

Ja man kan lugnt säga att veckan som gått minst sagt varit omtumlande. Från att bara varit två och en jättemage har vi nu blivit tre. =) En förlossningsberättelse kommer senare, men söndag började med att proppen hade gått och vid 23 tiden åkte vi in till förlossningen. Efter ett par timmar i värkar så kom vår underbara Neo kl 13:47 måndagen den 28 juli och sedan dess har inget varit sig likt. Fick ligga ett tag och ta igen oss på förlossningssalen innan det blev dags att flyttas till BB. Tyvärr hamnade vi i en sal med ett annat par som hade fått någon dag innan oss. ...man tycker ju att alla borde få var sitt eget rum, jag menar rummen behöver ju inte vara stora, bara man rymmer två sängar, i fall pappan ska sova kvar, och gärna nåt litet bord eller så, mer behövs inte enligt min mening. Det eftersom allt som hänt är nytt och främande, man vill gärna få vara själv om allt och kunna njuta av det lilla livet mer privat, bakom stängda dörrar och inte behöva viska bakom ett draperi. Resten av dagen handlade mest om att få lite info av barnmorskorna och titta på denna underbara lilla varelse. Försöka komma igång med amningen var väl lättare sagt än gjort, alla får det att se så enkelt ut men fasen också! Eller så är det Neo som har svårt att komma på själv tricket med att ta bröstet, började med lite skedmatning genom att handmjölka men senare började det gå lite bättre, men nog känns det alltid. Många säger ju att det är så mysigt och skönt liksom.... Måste väl säga att jag är INTE en av dom som tycker det, ok det kan va mysigt men man ska också vara medveten om att det känns. Självklart handlar det mycket om att bebisen ska suga rätt men Neo verkar då suga rätt men nog fan gör det ont ibland ändå. :/
..hm var var jag.... Jo, vår lill-kille hade dock fått i sig rätt mycket fostervatten så han hostade och kräktes rätt mycket. Fy så jobbigt att se hur den lilla kroppen spände sig som en fiolsträng i försök om att få upp vattnet, och inget kan man göra för att hjälpa till heller. :(  Grattis-sms:en haglade tätt där ett tag då vi meddelat alla via sms, lättast att göra så från början, så fick man ta telefonsamtal senare.  Till natten bestämde vi oss att Fredrik skulle inte sova på BB utan åka hem och se till att vila ut för att kunna lösa av mig på dagarna på BB. Första natten gick väl rätt ok, det var bara så jobbigt att hela tiden försöka vara tyst och stressen som kom av att Neo skrek och väckte de andra i vårt rum.

Tisdag var det dags för barnrond, en läkare tittade och lyssnade på Neo och sa att allt såg bra ut. som tur var så kräktes han upp rätt mycket fostervatten när vi va inne hos barnläkaren. Eller tur och tur, tråkigt för honom men det var bra att hon fick se att han hade fått i sig mycket, inte för att hon gjorde något speciellt men ändå. Fredrik föräldrar, syskon, syskonbarn och farmor kom upp på en snabb visit så de fick träffa lillen. Annars var det rätt lugnt, såg till att klara av lite telefonsamtal till nära och kära.

Natten till onsdag var en tuff natt, Neo var i stort sett otröstlig när det kom till amningen så jag fick ringa efter en barnmorska för lite assistans. Hon försökte hjälpa mig så gått det gick men efter en stund gick hon och hämtade en kopp med mjölkersättning som hon gav honom, och efter den koppen sov han som aldrig förr. På morgonkvisten när han vaknade och var på samma sätt bad jag barnmorskan att han skulle lite ersättning nu också vilket han fick och han mådde så bra så. När barnmorskorna som bytte av natten kom sin runda berättade de att de skulle ta ett bilicheck för natt-personalen hade tyckt han var så gul i hyn. Siffrorna vid testet var lite för högt så de tog blodprov för att se om han skulle behöva sola för gulsot. Vi fick även ta naken-vikt där de konstaterade att han gått ned lite för mycket i vikt så nu skulle vi börja med målvikter, dvs väga, amma från båda brösten ca 10-15 min och sedan väga igen. Detta med jämna mellanrum, så från runt 14 tiden fram till läggdags sögs det nu något vansinnigt på brösten. Tillslut funkade det inte längre, det gjorde så vansinnigt ont att jag i stort sett inte pallade mer, då kom de med en amningsnapp till undsättning. Snacka om vilken skillnad det blev med den här "sombreron" som jag och Fredrik kallar den (den ser nästan ut som en sån där mexikansk hatt...). Efter jag fått den så måste jag säga att det gick lite bättre med amningen, men istället får han i sig lite mer luft. Men hellre det och han får i sig mjölken än ingen amningsnapp och det inte går att amma och han inte får i sig någon mat. Utifrån målvikterna kunde de se att han fick i sig lite mat i alla fall, men vi skulle fortsätta med dessa. Under dagen tog det också fler bilicheckar + ett till blodprov pga hans gula hy, men även ett PKU-prov och ett första bad.

Torsdag fortsatte man ta bilicheck och målvikter, vi hann även med ett till besök hos en barnläkare. Vi hade under onsdagen pratat med en barnmorska om att få åka hem på torsdagen och det lät som att vi hade chansen att göra det, men när de kom och sa allt det här med checkar och vikter så förlorade vi hoppet en aning, jag menar man vill inte ligga där mer än nödvändigt. Visst är det skönt att alltid ha någon att fråga men samtidigt så på BB så är det barnmorskornas väg eller ingen. :/ Självklart vet de väl vad de talar om men det är frustrerande för en som är ny på detta att hela tiden få olika bud från olika barnmorskor. *suck* Efter många om och men så fick vi beskedet att om det sista bilicheck-testet var grönt fick vi packa vår väska och åka hem, men vi fick en tid till BB-mottagningen för en bilicheck och målvikt under fredagen. Gissa om det var skönt att sätta sig i bilen och åka, och än skönare att få kliva in i sitt eget hem och känna lugnet och få ta en varm skön dusch i godan ro. Mamma och Roger kom förbi då de just påbörjat sin husvagnssemester och snabbt var Neo som klistrad i mormors famn.

Fredag blev det som sagt ett återbesök för bilicheck och målvikt, båda som såg bra ut. Han är fortfarande lite gul i hyn men de värden de fick vid bilichecken var under gränsen för att blodprov var tvungen att tas. In en snabbis på BB igen för att ta en ny bild som skulle läggas ut på www.lg.se, de hade lyckats slarva bort vår första bild. På väg hem stannade vi på Babyproffsen och köpte en "barnvakt", ammningskudde och ett mjukdjur. Senare på eftermiddagen kom mamma och Roger förbi och stannade på middag, de skulle åka vidare mot Norrköping och Kolmården på lördag och ville sno till sig en sista snus.

Lördag, en lugn dag hemma. Vi gjorde egentligen inget speciellt utan var bara hemma och njöt av friden och underbara Neo. Fast natten mot lördag var väl mindre trevlig, han vaknade ständigt kändes det som och var aldrig riktigt nöjd. :(

Söndag, den här natten gick lite bättre i alla fall, fick sova fler timmar mellan amningarna. Annars så var det en lugn dag, Neo var rätt belåten större delen av dagen så jag och Fredrik passade på att unna oss lite gott och en film - Wanted med Angelina Jolie och Morgan Freeman. Helt ok faktiskt, sevärd.

Måndag och Neo är en vecka.... Stora killen... ;) Fixade med lite grejer som kunde vara bra att ha, försökte städa undan lite då det är lätt hänt att grejer blir liggande eftersom det är en annan lite varelse som kräver uppmärksamhet.

Nä dags för sängen och fundera om det är något av vikt som jag glömt att nämna här. Men tro mig, det kommer mer uppdateringar och BILDER!!

Natti

Kommentarer
Postat av: Jenny

va roligt det är att läsa om er, och hur det går med lilla Neo. Jag längtar efter en förlossningsberättelse! och bilder såklart! KRAM

2008-08-06 @ 08:53:24
URL: http://whirly.blogg.se/
Postat av: Moster Magda

Jag har väntat på ett långt inlägg. Blev lite orolig när jag läste om Neo och alla dessa prover, huvva. Men nu är väl allt bra?!



Längtar efter att få komma ner =)



kramar

2008-08-06 @ 11:42:23
URL: http://enmagda.blogg.se/
Postat av: "Faster" Gunilla

Å vad kul Camilla och vad duktig du är som pysslar och tar väl hand om lillen. Det är fantastiskt att alla kusiner börjar få egna små familjer, håller man på att bli gammal eller ;)

Ha det nu riktigt skön och jag tror att ammningen löser sig, du ska se det blir mysigt så småningom.

Kram

2008-08-06 @ 17:48:48
Postat av: Jenny & Putte

Grattis Camilla och Fredrik! Vi är så glada för er och va skönt att ni äntligen fick komma hem! Vi längtar verkligen tills vår lilla Naffe kommit nu när jag läser din historia. Hoppas att allt fortsätter vara bra! Förhoppningsvis kan vi komma och hälsa på om några veckor eller så. Kram på er, Jenny & Putte

2008-08-06 @ 18:52:09
Postat av: Jenny

Tack för den långa "redovisningen" av er första vecka med Neo. Jag har också varit så nyfiken på hur ni haft det.

Och du, det där med att det gör ont att amma i början. Det GÖR det! Med Nova gjorde så ont att jag grät och vi fick också den där amningsnappen som var en befrielse. Men problemet var bara att jag nog använde den lite för länge. För när jag skulle sluta ville inte Nova ta bröstet. Kändes väl ovant? Så jag fortsatte med den vilket resulterade i att hon inte fick i sig tillräckligt (orkade inte suga ordentligt genom nappen) så jag fick kombinera med ersättning. Men efter typ 6 mån el nåt så kunde jag ta bort den och hon accepterade bröstet.

Med Tilde gjorde det också så ont i början att jag inte kunde sitta still när hon tog tag. Men då var jag envis och ville slippa nappen. Det tog väl typ 1 vecka och sen kändes det knappt. Men då var väl brösten "vana" sen Nova. Så Tilde har det verkligen varit mysigt att amma! Så snart tror jag att du också är där!

Många kramar Jenny

2008-08-06 @ 20:04:04
URL: http://husetochbarnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback