Är vi tillbaka i Thailand?

För ett par dagar sedan åkte vi in till Gävle för att shoppa en present åt Fredrik syrra. På väg in till stan såg vi en stor skylt som sa "Flytt-loppis", eftersom klockan va mycket hade vi inte tid att stanna utan åkte vidare. Men på väg hem tog vi oss tid och svängde in på gården. Ett tält och en massa bord stod uppställda på gården, till och med en varm korvs vagn fanns där. Vi pratade med de som hade loppisen och det visade sig att på morgonen hade alla borden, som nu började vara tomma, varit fulla med grejer och folk hade bara vält in. Hade ju önskat att vi varit där då, tänk vilka fynd man kunde ha gjort. Men vi åkte där i från riktigt nöjda. Fredrik hittade en borr till en slagborrmaskin som han behövde, hittade även gardinstänger - vi saknar till två rum -  och det bästa av allt. Vi hittade en servis, tallrikar, djuptallrikar och assietter, 10 av varje. Det är förmodligen ett sånt här IKEA set som de köpt en gång i tiden. Tallrikarna är knappt använda, klart det syns lite men vad gör det. Allt som allt la vi ut 150kr för detta, 100kr för servisen, 40kr för gardinstängerna och 10kr för borren. ....det var nästan som att vara tillbaka i Thailand... :)

Beep beep beep...

05:05 ringde väckaren imorse. Dags för Fredde att stiga upp och göra sig iordning för första dagen på nya jobbet. 05:30 kom hans pappa och hämtade honom och de begav sig av till Muskö. Han har fått jobb där fram till jul till att börja med, provanställning och funkar det blir han kvar där. Jobbet innebär att han ligger borta 3 nätter per vecka, åker måndagmorgon och kommer hem på torsdagar. Hoppas bara att han ska trivas där.

Har inte gjort så mycket idag, stökat på lite hemma, lagt upp bilder från Thailand och nu väntar jag bara på att CSI ska börja.

Kramar

Äppelmos! Glöm inte äppelmoset!

Efter ett par långa dagar har Fredde tillsist blivit frisk. Han, eller vi båda fast främst honom, måste ha åkt på nån elak magbakterie som resulterade i en evigt springande på toaletten. Jag hade tur och mådde främst illa men stackars Fredde fick dra det längsta och tyngsta strået. I ca 5 dagar har han haft skytteltrafik mellan toan och det rum han befunnit sig i. Han har inte fått behålla nåt utan det har gått in och sedan bara ut igen. En natt tror jag knappt han sov, vaknade till lite då och då när han sprang iväg på toa. Till sist blev det ett möte med läkaren som ordinerade honom äppelmos och en bajssticka. Trodde allvarligt talat att Fredrik drev med mig när han berättade om äppelmoset. Läkaren svamlade nu om detta äppelmos så det är väl det som gället, fast äppelmos ska väl vara lösande... Och DET var nu inte Freddes problem. Nåja nu mår han bra i alla fall och det är huvudsaken, men det var dåligt där ett tag. Vi tror att det kan ha kommit från kycklingen vi åt här tidigare i veckan, men det kan ju lika gärna ha varit nån magsjuka vi åkt på.

Humlen ute på gården har sett sina sista dagar av 2007. Klippte ner den jäkeln för någon dag sedan, även om det har varit jättefint när den klättrat sig upp mot taket och gett insynsskydd mot altan så var det skönt att få bort den och nu få in lite mer ljus i köket. Ska bli spännande att se hur den tar sig nästa sommar.

Idag blev det klart med jobb för Freddes del också, han kommer jobba i Muskö tillsammans med sin pappa. Jag är verkligen glad för hans skull att han fått jobb, men kommer sakna honom i och med att det innebär att han ligger borta. Fast det rör sig bara om 3 nätter i veckan, förutsatt att de inte måste jobba över eller jobba en hel vecka, annars jobbar de in ett par timmar. Nu måste bara jag också hitta mig ett jobb.

Nä fundera om det är natti nu.... *gäsp*

Borta bra men hemma är ju faktiskt bäst

Nu har vi snart varit hemma i en vecka så det kanske börjar vara dags att uppdatera bloggen.

Hm så se nu.... Vad bloggade jag om sist...? (läsa läsa läsa...)
Ja då ska vi se, var ska jag forsätta, det känns som vi hunnit med så mycket att jag är rädd att jag glömt en massa.

Passade på att fläta mitt hår medan vi va där. Vid ett tillfälle tror jag att jag hade 4 thaior som mixtrade med något i håret. Så efter ca 1½timma, 1500baht och en jäkla träsmak i rumpan var det klart. Rackarns så skönt det var, dels när de satt där och pillade i håret men även efteråt när det var klart. Skönt att få bort allt hår när det är så varmt. Fast vi blev ju blåsta på priset, de började med att vilja ha runt 3500baht men vi fick ju då ner det till 1500baht. Men så var det en annan tjej på hotellet som ocskå gjorde det 1 v senare och hon fick det för 800baht. :/ Nåja, det är svårt att veta var man ska lägga sig i pris och speciellt i början när man är där.

Naturligtvis skulle vi till å ha otur med choppern vi hyrde. En kväll efter vi varit och ätit och va på väg hem la den bara av och det gick inte att starta den igen. Efter ett tag kom ett par killar som jobbade på ett hotell som vi så lägligt stannat vid. En av killarna åkte iväg för att hämta några mekaniker, de försökte ett tag sen bogserade de choppern till deras garage. Och bara det var en historia i sig.... En kille på choppern och den andre på en moppe, han på moppen sitter med ena foten på choppern och liksom puttar/skjuter den framför sig när han kör. Uppenbarligen har de gjort så förr eftersom de kom fram utan några problem även om det såg lite vingligt ut vid vissa tillfällen. Efter endel skruvanden och annat pillande blev det bestämt att vi skulle hämta den dagen där på. Vi fick låna en moppe från garaget så vi kunde ta oss hem. Dagen därpå for Fredrik för att hämta choppern, när han kommer dit är den borta... Men det visade sig att killarna inte kunnat fixa problemet själva utan lämnat in den på ett annat ställe. Phichai, killen på hotellet vi lärt känna, hjälpte oss massor med chopper, kontakten och så där. Så det slutade ändå rätt bra. Vi fick betala 1000bath dvs 200kr för reparationen av choppern på det nya stället och sen var det inget mer med det. Men det är ju ändå så jäkla typiskt.

Fredde "övningskör" inför turen med choppern. "Brum brum bruuuum..."

Det blev även ett nytt försök till besök av vattenfall, på kartan över Koh Samui hittade vi ännu ett vattenfall och enligt noteringen på kartan skulle detta vara större än det vi va till tidigare. Den här gången hyrde vi en jeep och åkte iväg. När vi kom så långt det gick att åka med bil fanns en himla massa elefanter där. En av dem hade just "lastat av" sig, och jag kan väl inte påstå att det var några harkartar här inte. Nä det såg mer ut som kokosnötter..... *iiiijjjuuuu* Nåja vi valde att gå upp till vattenfallet. Började bra och stigen va helt ok att gå efter och vattenfallet va jättefint när vi kom fram. Gick lite högre upp för att kika lite mer då vi stötte på en thai som på otroligt dålig engelska förklarade att vi kunde följa med honom högre upp och att man kunde bada där. Så vi började att klättra...och där kan vi snacka som stupt. Efter ca 45min va vi i alla fall uppe och då var det bara att hoppa i vattnet och efter vad man va van vid så blev detta som en chock, vattnet var kallt och inte salt! Men det var så otroligt härlig, som Fredrik säger, bland det bästa vi gjort på resan. Väl där träffade vi ett par från Härnösand som vi surrade med. :)

Sen blev det dags för en fisketripp. Just efter frukost kom en bil och hämtade oss och tog oss till båten, den såg lite skranglig ut men den fick duga. Vi va totalt 4 par som åkte i väg på trippen, fast de andra 3 kände redan varandra så vi valde att sätta oss längst bak på båten och mysa för oss själva. De var dessutom från israel eller nåt sånt så de pratade ju inte direkt engelska, lite halvsnobbar får man väl säga. Fast 1 par av dem var riktigt trevliga. Fick i alla fall napp efter ett tag, i samma veva som jag och Fredrik faktiskt fastnat ihop våra linor. Tror fisken hette typ "Grouper" eller nåt sånt, killarna på båten lagade till den till lunch så det var kul att få smaka fisken vi fick. Vi hann även stanna för ett dopp ocskå, skulle försöka snorkla men vattnet var inte tillräckligt klart så det gick inte.

Fredde blev dålig i magen någon dag efter fisketuren. Vi försökte komma på vad det kunde bero på eftersom jag inte åkte på något. Jag menar när man är så här så passar man ju på att smaka av bådas mat så att säga, men det enda vi kunde komma på som han ätit med inte jag var nudlarna som vi fick på båten. Själv åt jag bara fisken, kyckling och ris som de också hade med. Men Fredrik åt även av nån nudelgrej de hade med sig och han sa faktiskt att nudlarna va ingen höjdare så jag sätter mina pengar på att det var den som var boven i dramat. Som tur va hade vi med oss diaretabletter, men han fick sån magkramp av dem så de blev inge bättre, så han åkte och pratade med en tjej på ett apotek som bara låg ca 3 min från hotellet. Hon hade väldigt bra engelska och frågade visst verkligen ut honom om hur han mådde. Han fick med sig 3 påsar med tabletter som han skulle ta och bara på en dag blev han bättre. Måste ju säga att det är skönt att veta att det går att få sig medicin om det skulle vara något, tråkigt bara att vi fick uppleva det. Jag menar man vill ju inte bli dålig när man åker bort så här.

Efter 12 dagar var det tänkt att vi skulle åka vidare men dagen innan vi skulle checka ut från vår bungalow låg vi i poolen och diskuterade hur vi skulle göra. Så vi bestämde oss för att stanna kvar men vi ville kika på ett rum i hotellet istället. Pratade med Phichai och han visade oss ett delux seaview rum som var helt underbart. Vi slog till direkt och tog det de resterade dagarna. Fick ett mycket mycket bra pris av honom så det var som inget att fundera på. Vi ville väl liksom lyxa till det lite mer de sista dagarna av semestern.

Fredde och Phichai en kväll på restaurangen Rice där vi bjöd honom på middag.

Åkte till ett ställe som heter Big C och Tesco Lotus för lite shopping en dag, Phichai hade visat oss dessa några dagar tidigare men då åkte vi dit så sent så mycket av det hade stängt. Det är 2 stora shoppingcenter som ligger ca 15 min med moppe från hotellet där vi bodde. De har riktigt bra priser och bra kvalité på sakerna. På Tesco Lotus hamnade vi på "fel sida" när vi parkerade från då vi va där med Phichai, men tur var väl det. Vi hittade en himla massa fler butiker än vad vi sett när vi va där förra gången. Strosade runt där ett bra tag, hittade till och med en bowlighall slog till och bowlade lite. :) Vi båda fyndade var sitt par skor och Fredde hittade även ett jättefin klocka. På väg hem hittade vi en stor inhemsk marknad, påminner om en sån marknade som det brukar vara så det är festival, massor med marknadsstånd och olika aktiviteter som pilkastning och så där. Shoppade 2 par jeans och en klänning där. :) Sen var det bara att styra kosan hemåt eftersom det började bli många kassar att ta på moppen.

En av dagarna när det var lite sämre väder bestämde vi oss för att åka och kika på Grandmother och Grandfather-rocks. Jag hade pratat om dem tidigare men Fredrik hade inte fastnat för iden men nu tillsist så blev det att vi skulle åka och kika på dem. När vi kommer dit ser Fredrik lite fundersam ut med han fotar ena klippan, och jag frågar vad han funderar på. Till svar får jag "Hur kan de få den där till att se ut som en gubbe?" Jag lutar mig fram till honom och säger "Men det är ju en snopp..." Grandmother och Grandfather-rocks är alltså klippformationer formade av havet till snopp och snippa så att säga. Det var i alla fall kul att se dem.

Samma dag blev det även ett besök på Samui Aquarium & Tiger Zoo, fy så läckra fiskar de hade där, och STORA!! Vi såg en djävulsrocka som bara såg ut som ett svarthål i tanken och nå andra bjässar som man skulle kunna ta för en trästam som flöt omkring. Inne i på zoo:et fanns ett antal tigrar och nån gepard tror jag det var. Tråkigt bara att det var så varmt för dem, de låg bara och vilade. Hade vi vetat om stället kanske vi åkt dit tidigare, då hade man haft möjligheten att ta kort med en tiger.

Ni som undrat vars Nemo tagit vägen, så hittade jag honom på akvariet på Koh Samui. :)

Lördagen den 13 okt var vår sista dag på Koh Samui, där vid 11 tiden checkade vi ut från hotellet men planet gick inte för än kl 19:35 så vi passade på att sola de sista timmarna. Fick låna duschen av ett par från Amsterdam, vi hade sett dem tidigare på hotellet men inte pratat så mycket med dem förän de sista dagarna. Så det var vi hemskt tacksamma för. Så kl 18:00 började vår resa hem till Sverige, då skjutsade Phiachai oss till flygplatsen på Koh Samui. Vid 21 tiden landade vi på Bangkoks flygplats och då hade vi ca 5½ timma att slå död på innan planet till Amsterdam skulle lyfta. Vi hade som tur var blivit tipsade om att man kunde få massage på flygplatsen så det blev var sin 1 timmas thai massage. Vi fick gå in i varsitt litet bås, ta på en pyjamas och sen kom tjejen in som skulle massera. Det var så jäkla skönt, klart att det gjorde lite ont på vissa ställen där man va stel men tala om att hon jobbade musklerna mjuka igen. När vi skulle checka in på planet visade det sig att vi inte hade några bording kort. Grejen va att på Koh Samui så måste biljett tjejen glömt göra något med våra biljetter. Bagaget tog hon hand om så vi behövde inte bry oss om det förän vi kom till Arlanda men hon glömde som sagt biljetterna, vi skulle ha fått bordingkorten ända till Arlanda egentligen. Men det löste sig bra i alla fall, efter lite väntande vid check in så gjorde personalen iordning resten av biljetterina, inklusive bordingkorten till Arlanda. Väl på planet upptäckte vi att alla hade varsin liten tv i ryggstödet framför, men tillhörande fjärrkontroll. På den här skärmen kunde man se vart vi va, hastighet, höjd osv.,  men det fanns även en mängd filmer att välja mellan, musik att lyssna på och spel att spela. Själv hade jag svårt att sova så jag hann se Harry Potter, Die Hard 4, Licens to wed och början på Fantastic four 2...känns som att det var en till men jag minns inte vilken.
Kl 9 lokal tid var vi framme i Amsterdam och 12 skulle planet till Arlanda gå, så det var bara att vänta. Hur som haver, kl 17:15 va vi framme på Gävle tågstation där Fredriks farmor och farfar hämtade oss, så runt 18 tiden var vi hemma här. Skööönt!!!

Måste ju bara säga att även om jag stormtrivdes i Thailand så var det ändå jäkligt skönt att få komma hem till sitt eget liksom. Att få sova i sin egen säng, kolla mailen när man vill, göra sig en macka när man känner för det. Kort sagt "Borta bra men hemma bäst".

Thaiboxning och neonrosa skyltar

Det borjade med en middag i godan ro som till sist blev ratt stressig pga var skjuts till baten som skulle ta oss till Koh Phangang for Full Moon Party stod och vantade pa oss, ca 30 min tidigare an vad vi hade bestallt. Efter en skumpig resa med bat over vagor som kandes som 20 meter hoga borjade vi sakta ner och man horde ett valdigt dunkande, rave musik och lampor som blinkade, vi hade antligen kommit fram till festen. 100 tals manniskor vandrade pa standen, vissa med neonlysande malningar pa kroppen, vissa med drinkar i form av hinkar med sugror och andra bara satt pa standen och tog in allt som hande omkring dem. Kikade pa lite akrobater som jonglerade och annat med eld, lysnade pa musiken, at lite mat och bara satt pa standen och myste i varmen. Nar vi val skulle hem fick vi vada ut en lang bit till baten pga den inte kunde ta sig narmare land, lite lackert maste jag saga, visst blev vi blota men det var lite charmigt. Batresan tillbaka till koh Samui gick battre, han korde betydligt lugnare den har gangen....men da ska vi inte tala om taxichaffisen..... Han maste ha varit biltjuv i sitt tidigare liv, 20 ganger om. Det var den varsta bilresa jag nagonsin varit med om, inga balten fanns i bussen heller. Men fram kom vi i alla fall...

Vi hade forst tankt stanna har i 6 dagar men sa har vi lart kanna en kille pa hotellet som heter Phichai, sa vi fick ett riktigt bra pris av honom vilken gjorde att vi kommer stanna har 6 dagar till. :)

Kort vattenskoter har vi ocksa hunnit med och kikat pa Thaiboxning, har hort en bil kora runt med reklam med denna thaiboxning var enda dag sa vi var ju bara tvugna att kolla vad det rorde sig om. Maste val erkanna att det var lite laskigt att se nar vissa av killarna gick ner, knockout, men det var anda intressant.

Mopparna vi hade hyrt bytte vi mot en chopper igar och akte en svang runt on. Kikade pa Buddhas morfar och Big Buddah. :)

Det roliga ar att vi har borjat hitta ratt bra har i Chaweng Beach, ibland lyckas vi ta av pa fel avfartsvag, vagen kantas rosa neonljus och man hor alla "latta flickor" skricka "Hello hello!!" och kommer upp pa fotter fortare an Nalle Puh pa honung. Fast aven om vi tagit otaliga resor genom stan sa kanns det som att man hittar nya stallen hela tiden, vilket ar kul, nya restauranger och nya butiker.

Vi har aven hunnit med ett par dagar med sol vid poolen och bad i havet. Aven om havet ar oslagbart maste jag saga att poolen kommer tatt efter. Och duschen intill pollen har blivit var basta van tror jag. Gar nastan hellre dit och duschar an anvander duschen i var bungalow. Den ar sa otroligt sval och skon, har hant flera ganger att vi tagit en nattlig dusch efter vi kommit hem fran en kvall pa stan.

Kan varmt rekommendera Chaweng Beach for alla som funderar pa att aka till Thailand.

Puss pa er alla dar hemma.